8.00 – 9.00 Registrace
PhDr. Dana Hůlková Nývltová, Ph.D.
(ředitelka ÚJOP UK)
Dana Hůlková Nývltová je od roku 2020 ředitelkou Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy. Je absolventkou magisterského studia na Univerzitě Hradec Králové. Na Univerzitě Karlově získala také doktorát, obor filologie. Kromě češtiny jako druhého jazyka se věnuje literatuře, genderu v literatuře či literatuře psané ženami a historii. V roce 2015 založila Metodické centrum, které se systematicky věnuje vzdělávání a podpoře učitelů češtiny jako druhého/cizího jazyka. Jejím mottem je: „Učitel je lídr a lídr je učitel, každý musí vynikat v tom, co umí nejlépe, potřebuje k tomu dobrou příležitost a výsledek je ku prospěchu celku.“
Dana se ve své výzkumné činnosti zaměřuje na tvorbu sylabů, definování cílů kurzu a výukových cílů ve výuce jazyků v různých situacích, od češtiny jako cizího jazyka až po jazyk pro specifické účely. Zabývá se také kritickou analýzou učebnic a výukových materiálů, tvorbou nových a redefinicí stávajících programů. Jejím oblíbeným předmětem je čtení s porozuměním.
V dnešním stále více propojeném světě představuje internacionalizace klíčový mechanismus nejen pro podporu rozmanitosti a inkluzivity, ale také pro posílení studijních úspěchů zahraničních studentů. Tato klíčová přednáška se zabývá mnohostrannou úlohou internacionalizace jako katalyzátoru, který vystavuje jednotlivce nepohodlí a jinakosti, a tím katalyzuje osobní a intelektuální rozvoj. Obhajobou začlenění principů internacionalizace do studijních programů bez ohledu na původ studentů projev zdůrazňuje transformační potenciál globalizovaného vzdělávání při utváření bohatšího a spravedlivějšího vzdělávacího prostředí pro všechny.
Lucie Weissová, MA
(Halmstad University, Sweden | Universita Cattolica del Sacro Cuore, Italy)
Lucie je doktorandkou v Centru pro internacionalizaci vysokoškolského vzdělávání na Univerzitě Cattolica del Sacro Cuore v Itálii. Jejím výzkumným zájmem je internacionalizace domácího kurikula a další inkluzivní formy internacionalizace. Lucie pracuje jako koordinátorka Internacionalizace doma na univerzitě v Halmstadu ve Švédsku.
Tato prezentace se bude zabývat tématy adaptace zahraničních studentů a překonávání kulturního šoku v programech vysokoškolského vzdělávání, zejména v přípravných programech. Navrhne praktické nápady, jak lze využít model U-křivky kulturního šoku k pomoci studentům při přechodu do nového studijního prostředí, jak využít cvičení kritických incidentů k rozvoji mezikulturních kompetencí a jak lze využít krátké kurzy a systémy osobního tutoringu k podpoře přechodu zahraničních studentů. Přednášející bude čerpat ze svých zkušeností s prací na mezinárodních vzdělávacích programech ve Velké Británii, Japonsku a Číně a poukáže na příklady úspěšných iniciativ.
Dr. Eoin Jordan, EdD SFHEA
(University of St Andrews, UK)
Eoin Jordan je ředitelem Institutu mezinárodního vzdělávání na University of St Andrews a zastával řadu pedagogických, administrativních a vedoucích funkcí souvisejících s mezinárodním a jazykovým vzděláváním, většinou v kontextu vysokoškolského vzdělávání. Dříve působil v Japonsku, Maďarsku a Číně, mimo jiné jako zastupující ředitel a zástupce ředitele jazykového centra na Xi'an Jiaotong-Liverpool University. Je držitelem titulu EdD v oboru vysokoškolského vzdělávání a Senior Fellow of the Higher Education Academy (SFHEA).
Eoinova vědecká činnost se zaměřuje na zlepšování vzdělávací praxe, často prostřednictvím technologií, ale vychází také z pochopení povahy jazyka a z citlivosti vůči kulturním rozdílům. S tímto zaměřením se prolínají i jeho odborné aktivity. Tyto činnosti zahrnují vedení vývoje nových vzdělávacích programů, přezkoumávání a přepracovávání stávajících programů a také poskytování vedení/mentorství kolegům z pedagogické praxe.
10.10 – 10.30 Přestávka na kávu
prof. PhDr. Eva Voldřichová Beránková, Ph.D.
(Prorektorka pro zahraniční záležitosti UK)
Eva se jako prorektorka UK pro zahraniční záležitosti věnuje meziuniverzitním dohodám, strategickým partnerstvím, všem druhům mezinárodních agend, mobilitám, reprezentaci UK v zahraničí, univerzitním skupinám, spolupráci s MZV ČR, ambasádami, EK, EP apod. a agendám souvisejícím s UKIP na UK.
Eva vystudovala francouzskou filologii a slovanské literatury na Filozofické fakultě UK a na Sorbonně (Ph.D. in cotutelle 2001) a následně vyučovala na Ústavu románských studií, kde dlouhá léta vedla katedru francouzštiny. Mezi její badatelské zájmy patří současná frankofonní literatura, hegelovská studia, sociologická kritika, postkoloniální teorie a vztah literatury a filmu. V letech 2014-2018 působila jako proděkanka pro zahraniční vztahy na Filozofické fakultě UK, kde se podílela na vzniku projektu KREAS a strategických partnerství s KU Leuven, Brownovou univerzitou a dalšími vzdělávacími institucemi. Je autorkou čtyř samostatných monografií a řady článků v impaktovaných a recenzovaných časopisech. Podílí se na mezinárodní spolupráci (4EU+, CEACS) a ve volném čase organizuje mezinárodní letní univerzity pro Vzdělávací nadaci Jana Husa.Obsah
Moderátorka: Mgr. Kateřina Vodičková, M.A., Ph.D
Účastníci:
Eoin Jordan je ředitelem Institutu mezinárodního vzdělávání na University of St Andrews a zastával řadu pedagogických, administrativních a vedoucích funkcí souvisejících s mezinárodním a jazykovým vzděláváním, většinou v kontextu vysokoškolského vzdělávání. Dříve působil v Japonsku, Maďarsku a Číně, mimo jiné jako zastupující ředitel a zástupce ředitele jazykového centra na Xi'an Jiaotong-Liverpool University. Je držitelem titulu EdD v oboru vysokoškolského vzdělávání a Senior Fellow of the Higher Education Academy (SFHEA).
Eoinova vědecká činnost se zaměřuje na zlepšování vzdělávací praxe, často prostřednictvím technologií, ale vychází také z pochopení povahy jazyka a z citlivosti vůči kulturním rozdílům. S tímto zaměřením se prolínají i jeho odborné aktivity. Tyto činnosti zahrnují vedení vývoje nových vzdělávacích programů, přezkoumávání a přepracovávání stávajících programů a také poskytování vedení/mentorství kolegům z pedagogické praxe.
Lucie je doktorandkou v Centru pro internacionalizaci vysokoškolského vzdělávání na Univerzitě Cattolica del Sacro Cuore v Itálii. Jejím výzkumným zájmem je internacionalizace domácího kurikula a další inkluzivní formy internacionalizace. Lucie pracuje jako koordinátorka Internacionalizace doma na univerzitě v Halmstadu ve Švédsku.
Eva se jako prorektorka UK pro zahraniční záležitosti věnuje meziuniverzitním dohodám, strategickým partnerstvím, všem druhům mezinárodních agend, mobilitám, reprezentaci UK v zahraničí, univerzitním skupinám, spolupráci s MZV ČR, ambasádami, EK, EP apod. a agendám souvisejícím s UKIP na UK.
Eva vystudovala francouzskou filologii a slovanské literatury na Filozofické fakultě UK a na Sorbonně (Ph.D. in cotutelle 2001) a následně vyučovala na Ústavu románských studií, kde dlouhá léta vedla katedru francouzštiny. Mezi její badatelské zájmy patří současná frankofonní literatura, hegelovská studia, sociologická kritika, postkoloniální teorie a vztah literatury a filmu. V letech 2014-2018 působila jako proděkanka pro zahraniční vztahy na Filozofické fakultě UK, kde se podílela na vzniku projektu KREAS a strategických partnerství s KU Leuven, Brownovou univerzitou a dalšími vzdělávacími institucemi. Je autorkou čtyř samostatných monografií a řady článků v impaktovaných a recenzovaných časopisech. Podílí se na mezinárodní spolupráci (4EU+, CEACS) a ve volném čase organizuje mezinárodní letní univerzity pro Vzdělávací nadaci Jana Husa.
Dana Hůlková Nývltová je od roku 2020 ředitelkou Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy. Je absolventkou magisterského studia na Univerzitě Hradec Králové. Na Univerzitě Karlově získala také doktorát, obor filologie. Kromě češtiny jako druhého jazyka se věnuje literatuře, genderu v literatuře či literatuře psané ženami a historii. V roce 2015 založila Metodické centrum, které se systematicky věnuje vzdělávání a podpoře učitelů češtiny jako druhého/cizího jazyka. Jejím mottem je: „Učitel je lídr a lídr je učitel, každý musí vynikat v tom, co umí nejlépe, potřebuje k tomu dobrou příležitost a výsledek je ku prospěchu celku.“
Dana se ve své výzkumné činnosti zaměřuje na tvorbu sylabů, definování cílů kurzu a výukových cílů ve výuce jazyků v různých situacích, od češtiny jako cizího jazyka až po jazyk pro specifické účely. Zabývá se také kriteriální analýzou učebnic a výukových materiálů, tvorbou nových a redefinicí stávajících programů. Jejím oblíbeným předmětem je čtení s porozuměním.
Eva Janebová je zakládající ředitelkou Mestenhauserova institutu pro mezinárodní spolupráci, nově jmenovanou předsedkyní výboru v Evropské asociaci pro mezinárodní vzdělávání (EAIE) a odbornou asistentkou na Univerzitě Palackého. Svou kvalifikaci získala studiem na Kolumbijské univerzitě, Univerzitě Karlově, Masarykově univerzitě a Univerzitě v Minnesotě, kde byla v roce 2018 prvním Mestenhauserovým stipendistou. Působila jako akademická poradkyně pro Council for International Education Exchange, Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a v International Advisory Board of Morgan State University. Je spoluautorkou knih „Mapping the Dimensions of Inclusive Internationalization“ v Inequalities in Study Abroad (2020, Routledge) a „The Challenge of Culture“ v Mestenhauser and the Possibilities of International Education (2022, Routledge).
Preeti Samuel Rajendran se narodila v Papui-Nové Guineji indickým rodičům a své rané dětství strávila na lodi, která fungovala jako „plovoucí knihkupectví“ a cestovala po celém světě. Její rozsáhlé mezinárodní zkušenosti formovaly její život a práci, která nyní zahrnuje více než 18 let v oblasti mezinárodního vzdělávání. Preeti využívá skutečné životní příběhy k sdílení svých postřehů. Pracovala v mezinárodních školách, kde vedla stovky studentů na univerzity po celém světě, a je dobře obeznámena s národními osnovami, stejně jako s osnovami AP a IB. Pracovala také pro americkou univerzitu v Pensylvánii a hojně cestovala za účelem náboru a spolupráce se studenty po celé Asii, Latinské Americe, Blízkém východě, Africe, Evropě a Severní Americe a nadále v těchto regionech působí. Preeti zakladatelkou platformy Innustame, globálního projektu, který spolupracuje se studenty, rodiči, mezinárodními středními školami a univerzitami. Innustame poskytuje přehled o trendech v mezinárodním vzdělávání prostřednictvím konzultačních služeb, workshopů a školení. Kromě toho Preeti působí jako konzultantka pro strategie náboru studentů a podpory mezinárodních studentů na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Její odborné znalosti zahrnují porozumění měnící se geopolitice, specifické diverzitě jednotlivých zemí, příležitostem pro zkušenostní vzdělávání, hierarchii pasů a holistickým strategiím internacionalizace orientovaným na studenty.
12.20 – 13.30 Přestávka na oběd
Key words:
Výuka a učení v mezinárodní třídě, cizí jazyk jako prostředek výuky, diverzita, kooperativní učení
Abstrakt
V našem praktickém semináři odhalíme roli jazyka v mezinárodních třídách pomocí praktické simulační aktivity a prozkoumáme některé strategie, jak překonat problémy, když vyučovací jazyk není mateřským jazykem všech studentů. Pronikneme také do dynamiky multikulturní týmové práce a identifikujeme klíčové prvky kooperativního učení, které zvyšují efektivitu týmu. Účastníci budou mít příležitost sdílet a učit se z různých zkušeností s výukou v mezinárodním vzdělávacím prostředí.
Metodický přístup ainteraktivita:
Interaktivní workshop, prezentace a interaktivní diskuse u kulatých stolů.
Struktura a itinerář:
Výhody a výzvy „rozmanitosti“ v mezinárodní třídě
Vypořádání se s jazykovými problémy
Maximalizace týmové práce: klíčové prvky kooperativního učení
Práce se scénáři ve třídě, sdílení zkušeností a výměna tipů pro výuku
Závěr
Výstupy ze semináře:
Praktické tipy a nápady pro výuku, jak se vypořádat s jazykovými problémy a zlepšit týmovou práci v multikulturně rozmanitém prostředí mezinárodní třídy.
Závěr:
Další kroky po konferenci: Na konci každého workshopu bude jako výstup nebo závěrečná aktivita vytvořeno shrnutí výsledků aktivit a doporučení praktických kroků nebo nástrojů, které lze využít. Toto shrnutí bude po určitou dobu k dispozici všem účastníkům konferenčních workshopů na on-line tabuli. Účastníci tak budou mít k dispozici výsledky svého vlastního workshopu i výsledky ostatních workshopů. To by mělo pomoci doplnit a znovu propojit všechna témata, která spolu různým způsobem souvisejí a doplňují se. A nikdo nebude o nic ochuzen. (A ti, kteří chtěli prezentovat svou dobrou praxi, ale nebyli z kapacitních důvodů zařazeni do programu, tam mohou svůj poster/prezentaci/příspěvek/video umístit také).
Facilitátoři:
Eva Janebová je zakládající ředitelkou Mestenhauserova institutu pro mezinárodní spolupráci, nově jmenovanou předsedkyní výboru v Evropské asociaci pro mezinárodní vzdělávání (EAIE) a odbornou asistentkou na Univerzitě Palackého. Svou kvalifikaci získala studiem na Kolumbijské univerzitě, Univerzitě Karlově, Masarykově univerzitě a Univerzitě v Minnesotě, kde byla v roce 2018 prvním Mestenhauserovým stipendistou. Působila jako akademická poradkyně pro Council for International Education Exchange, Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a v International Advisory Board of Morgan State University. Je spoluautorkou knih „Mapping the Dimensions of Inclusive Internationalization“ v Inequalities in Study Abroad (2020, Routledge) a „The Challenge of Culture“ v Mestenhauser and the Possibilities of International Education (2022, Routledge).
Lucie je doktorandkou v Centru pro internacionalizaci vysokoškolského vzdělávání na Univerzitě Cattolica del Sacro Cuore v Itálii. Jejím výzkumným zájmem je internacionalizace domácího kurikula a další inkluzivní formy internacionalizace. Lucie pracuje jako koordinátorka Internacionalizace doma na univerzitě v Halmstadu ve Švédsku.
Key words
Nábor/studentský zájem/retence studentů, rozmanitost národních a mezinárodních středních škol, středoškolští poradci, IEC, zprostředkovatelé, mezinárodní migrace za vzděláním, překážky, stipendia, vízová a pasová hierarchie, případové studie.
Metodický přístup:
Kooperativní workshop
Abstrakt
Jaké jsou strategie internacionalizace, které dnes používají vysoké školy a které vytvářejí podporu kolem:
náboru
zapojení studentů
retence studentů
Jsou strategie internacionalizace založeny na kvalitě nebo kvantitě? Jednou z několika náborových strategií je spolupráce se středoškolskými poradci a IEC. Ti mohou sloužit jako „vhodní“ obhájci univerzit, propagovat místa vysokoškolského vzdělávání, univerzity a příležitosti pro studenty a jejich rodiny, hrát důležitou roli při vedení studentů při výběru univerzit a provázet je procesem podávání přihlášek.
Jakým překážkám čelí vysoké školy v České republice při práci na dosažení cílů internacionalizace? Byrokracie, vízové překážky, imigrační narativy vysokého školství, nedostatečné povědomí o demografické situaci, která je vícejazyčná, vícerasová, multikulturní, hierarchie pasů atd....
Co můžeme společně udělat pro podporu celkové internacionalizace vysokých škol v rámci České republiky, která v konečném důsledku podporuje mezinárodní studentstvo, jež umožňuje existenci vysokých škol?
Struktura a itinerář:
14:00 – 14:20: Představení strategií internacionalizace
14:20 – 14:50: Rozdělení do malých skupin podle (univerzit/fakult) řešících strategie, úspěchy a překážky.
14:50 – 15:05 Další kroky v oblasti nárazových strategií pro vzdělávání, posílení postavení univerzit a českého ministerstva. Vytvořte seznam strategií, které by mohly být nové a které si každý účastník tohoto zasedání odnese, aby se o ně mohl podělit se svými univerzitními týmy, až se vrátí zpět
15:05 – 15:30: Shrnutí semináře
Aktivní účastník/účastníci / spolupracující kolega/kolegyně (pokud existují) / facilitátoři:
Preeti a Martina. Případně kolegové z konsorcia Study in Prague mohou aktivně facilitovat malé skupiny (Martin Hanker, Caleb House, Lenka Balíková).
Výstupy z workshopu:
Doufáme, že účastníci získají znalosti o existujících a zdokonalených strategiích směřujících k internacionalizaci. Odnesou si užitečné cíle pro svá kontextuální univerzitní prostředí se společným cílem kolektivně spolupracovat, protože Česká republika se stává globálnější.
Závěr
Další kroky po konferenci: Na konci každého workshopu bude jako výstup nebo závěrečná aktivita vytvořeno shrnutí výsledků aktivit a doporučení praktických kroků nebo nástrojů, které lze využít. Toto shrnutí bude po určitou dobu k dispozici všem účastníkům konferenčních workshopů na on-line nástěnce. Účastníci tak budou mít k dispozici výsledky svého vlastního workshopu i výsledky ostatních workshopů. To by mělo pomoci doplnit a znovu propojit všechna témata, která spolu různým způsobem souvisejí a doplňují se. A nikdo nebude o nic ochuzen. (A ti, kteří chtěli prezentovat svou dobrou praxi, ale nebyli z kapacitních důvodů zařazeni do programu, tam mohou svůj poster/prezentaci/příspěvek/video také umístit.
Facilitátoři
Preeti Samuel Rajendran se narodila v Papui-Nové Guineji indickým rodičům a své rané dětství strávila na lodi, která fungovala jako „plovoucí knihkupectví“ a cestovala po celém světě. Její rozsáhlé mezinárodní zkušenosti formovaly její život a práci, která nyní zahrnuje více než 18 let v oblasti mezinárodního vzdělávání. Preeti využívá skutečné životní příběhy k sdílení svých postřehů. Pracovala v mezinárodních školách, kde vedla stovky studentů na univerzity po celém světě, a je dobře obeznámena s národními osnovami, stejně jako s osnovami AP a IB. Pracovala také pro americkou univerzitu v Pensylvánii a hojně cestovala za účelem náboru a spolupráce se studenty po celé Asii, Latinské Americe, Blízkém východě, Africe, Evropě a Severní Americe a nadále v těchto regionech působí. Preeti zakladatelkou platformy Innustame, globálního projektu, který spolupracuje se studenty, rodiči, mezinárodními středními školami a univerzitami. Innustame poskytuje přehled o trendech v mezinárodním vzdělávání prostřednictvím konzultačních služeb, workshopů a školení. Kromě toho Preeti působí jako konzultantka pro strategie náboru studentů a podpory mezinárodních studentů na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Její odborné znalosti zahrnují porozumění měnící se geopolitice, specifické diverzitě jednotlivých zemí, příležitostem pro zkušenostní vzdělávání, hierarchii pasů a holistickým strategiím internacionalizace orientovaným na studenty.
Martina Kotasová Ferreira pracuje od března 2023 jako koordinátorka pro internacionalizaci na rektorátu Univerzity Karlovy. Od roku 2016 působila na Odboru pro záležitosti EU na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, kde měla na starosti koordinaci účasti České republiky v programu Erasmus+. V roce 2019 se zúčastnila pětiměsíční stáže pro národní experty v Generálním ředitelství Evropské komise pro vzdělávání a kulturu (DG EAC) v oddělení pro mezinárodní spolupráci. Od roku 2020 byla vedoucí oddělení pro záležitosti EU na Ministerstvu. V srpnu 2021 odjela do Bruselu, aby posílila tým předsednictví, a až do února 2023 pracovala jako atašé pro mládež a vzdělávání na Stálém zastoupení ČR při EU v Bruselu.
Key words
Kulturní přechod, sociálně-psychologická adaptace, kulturní šok, well-being, budování komunity, inkluze, vzájemná podpora, interakce se zaměstnanci.
Metodologický přístup
Customized Knowledge Café
Interaktivita
Úvodní část od vedoucího workshopu, následovaná diskusemi v malých skupinách a v celé skupině.
Abstrakt
Cílem tohoto workshopu je společně se zamyslet nad tím, co máme na mysli, když říkáme, že chceme, aby se zahraničním studentům v jejich novém studijním prostředí „dařilo“, a také nad tím, jak tohoto cíle můžeme dosáhnout. To, co pro studenta znamená „prospívat“, se může v různých kontextech lišit, a proto se na úvodním vstupním zasedání budou za přispění účastníků zkoumat varianty tohoto pojmu. Následně účastníci vytvoří malé skupiny, v nichž budou diskutovat o různých způsobech, jakými lze zahraniční studenty podporovat, aby se jim dařilo lépe. Účastníci se budou střídat ve skupinách pro více diskusí v malých skupinách. Workshop bude zakončen diskusí v celé skupině, kde se účastníci podělí o potenciální budoucí opatření, která mohou realizovat ve svém vzdělávacím kontextu.
Struktura a itinerář:
Úvodní vstupní část (15 minut)
Diskuse v malých skupinách (1 hodina)
Diskuse v celé skupině (15 minut)
Výstupy z workshopu:
Účastníci získají hlubší porozumění tomu, co znamená, že se zahraničním studentům daří, a také poznatky od kolegů o různých iniciativách, které pomáhají zahraničním studentům prospívat v jejich novém prostředí. Účastníci se také zamyslí a získají zpětnou vazbu od svých kolegů ohledně iniciativ, které sdíleli v rámci diskusních setkání.
Závěr:
Další kroky po konferenci: Na konci každého workshopu bude jako výstup nebo závěrečná aktivita vytvořeno shrnutí výsledků aktivit a doporučení praktických kroků nebo nástrojů, které lze využít. Toto shrnutí bude po určitou dobu k dispozici všem účastníkům konferenčních workshopů na on-line nástěnce. Účastníci tak budou mít k dispozici výsledky svého vlastního workshopu i výsledky ostatních workshopů. To by mělo pomoci doplnit a znovu propojit všechna témata, která spolu různým způsobem souvisejí a doplňují se. A nikdo nebude o nic ochuzen. (A ti, kteří chtěli prezentovat svou dobrou praxi, ale nebyli z kapacitních důvodů zařazeni do programu, tam mohou svůj poster/prezentaci/příspěvek/video také umístit.
Facilitátor:
Eoin Jordan je ředitelem Institutu mezinárodního vzdělávání na University of St Andrews a zastával řadu pedagogických, administrativních a vedoucích funkcí souvisejících s mezinárodním a jazykovým vzděláváním, většinou v kontextu vysokoškolského vzdělávání. Dříve působil v Japonsku, Maďarsku a Číně, mimo jiné jako zastupující ředitel a zástupce ředitele jazykového centra na Xi'an Jiaotong-Liverpool University. Je držitelem titulu EdD v oboru vysokoškolského vzdělávání a Senior Fellow of the Higher Education Academy (SFHEA).
Eoinova vědecká činnost se zaměřuje na zlepšování vzdělávací praxe, často prostřednictvím technologií, ale vychází také z pochopení povahy jazyka a z citlivosti vůči kulturním rozdílům. S tímto zaměřením se prolínají i jeho odborné aktivity. Tyto činnosti zahrnují vedení vývoje nových vzdělávacích programů, přezkoumávání a přepracovávání stávajících programů a také poskytování vedení/mentorství kolegům z pedagogické praxe.
Key words:
Jazyky, jazyk výuky, čeština/angličtina jako druhý jazyk / jako jazyk pro specifické účely, akademické dovednosti, metodika výuky jazyků, jazyková certifikace, učitelské dovednosti.
Abstrakt
Na vysokých školách rozvíjíme dva typy studijních programů - český a mezinárodní. Jednou z klíčových otázek v procesu budování internacionalizované komunity je jazyk (jazyky). Na semináři se budeme zabývat rolí češtiny v mezinárodních programech a možnostmi propojení a spolupráce mezi mezinárodními a českými studenty a pracovníky z hlediska podpory jazykového vzdělávání, ale také výukou češtiny pro ty studenty, kteří chtějí studovat v studijních programech v českém jazyce.
Budeme se zabývat úlohou a metodami výuky jazyka jako druhého jazyka a jazyka pro specifické účely, různými dostupnými metodickými přístupy, včetně rovného zapojení ve skupinovém prostředí - víceúrovňové třídy, spolupráce mezi nadačními programy a výukou jazyků na fakultách - uznávání certifikátů, systémem jazykových certifikací, potřebnou úrovní znalostí, učebnicemi a výukovými materiály, tvorbou učebních plánů, definováním výsledků učení a jejich využitím v každé jednotlivé třídě a hodině.
Metodický přístup ainteraktivita:
Budeme používat Safariho metodu interakce. Na 4 stanovištích budou účastníci zkoumat konkrétní zadaná témata a otázky. Lidé se rozdělí do skupin a budou přecházet od jednoho stanoviště k druhému, dokud nenavštíví všechna stanoviště a všechna témata workshopu a postupně si vytvoří obrazy nápadů a návrhů, koncepcí a modelů ke každému tématu. Každá skupina si zapíše klíčové myšlenky, aby zanechala „stopy“ a poznatky pro další návštěvníky stanice. Metoda Safari přináší hloubkovou analýzu různých pohledů a vytváření postupného, wiki podobného obrazu znalostí a zkušeností účastníků ve vztahu k diskutovaným tématům, který uzavírají facilitátoři.
Na první stanoviště je vyhrazeno 25 minut, na druhé 20 minut a na poslední dvě 15 minut, protože každá skupina navazuje na předchozí a přidává nápady a nástroje.
Struktura a itinerář:
Představení témat, sestavení stanovišť, rozdělení do skupin, zahájení diskuse.
Činnost ve skupinách - přesun od stanoviště ke stanovišti, zkoumání tématu, diskuse a uvádění praktických pojmů a příkladů, stanovování vizí a přání, přidávání komentářů a nápadů k předchozímu výsledku skupiny, přinášení nových bodů.
Shrnutí pro každé stanoviště a prezentace pro ostatní posluchače.
Zakončení celého workshopu ze strany facilitátorů.
Výstupy ze workshopu:
Reflexe současných výukových postupů ve vztahu k zahraničním studentům a jejich jazykovým potřebám.
Identifikace potenciálních výzev a rizik spojených s vícejazyčným prostředím a víceúrovňovou výukou.
Diskuze o motivaci studentů mezinárodních/anglických programů k výuce češtiny a definování de/motivačních faktorů.
Identifikace vhodného metodického přístupu k výuce češtiny jako cizího jazyka pro osoby s nízkou nebo žádnou předchozí znalostí jazyka.
Demonstrace schopnosti přizpůsobit spolupráci mezi základními a studijními programy tak, aby se řešily potenciální problémy a posílily pozitivní výsledky.
Rozvinutí strategie pro posílení metodické podpory výuky češtiny pro konkrétní účel.
Rozpoznání oblastí, v nichž je třeba dosáhnout zlepšení.
Přinést praktické nástroje ke zlepšení výuky, tvorby kurzů, spolupráce s ostatními fakultami/odděleními.
Rozvíjet kompetence Rámce pro efektivní výuku na UK, první a pátý pilíř (plánování a projektování výuky a odborná spolupráce).
Závěr
Další kroky po konferenci: Na konci každého workshopu bude jako výstup nebo závěrečná aktivita vytvořeno shrnutí výsledků aktivit a doporučení praktických kroků nebo nástrojů, které lze využít. Toto shrnutí bude po určitou dobu k dispozici všem účastníkům konferenčních workshopů na on-line nástěnce. Účastníci tak budou mít k dispozici výsledky svého vlastního workshopu i výsledky ostatních workshopů. To by mělo pomoci doplnit a znovu propojit všechna témata, která spolu různým způsobem souvisejí a doplňují se. A nikdo nebude o nic ochuzen. (A ti, kteří chtěli prezentovat svou dobrou praxi, ale nebyli z kapacitních důvodů zařazeni do programu, tam mohou svůj poster/prezentaci/příspěvek/video umístit také).
Facilitátoři: každé stanoviště má svého odborníka, který diskusi usnadňuje.
Dana Hůlková Nývltová je od roku 2020 ředitelkou Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy. Je absolventkou magisterského studia na Univerzitě Hradec Králové. Na Univerzitě Karlově získala také doktorát, obor filologie. Kromě češtiny jako druhého jazyka se věnuje literatuře, genderu v literatuře či literatuře psané ženami a historii. V roce 2015 založila Metodické centrum, které se systematicky věnuje vzdělávání a podpoře učitelů češtiny jako druhého/cizího jazyka. Jejím mottem je: „Učitel je lídr a lídr je učitel, každý musí vynikat v tom, co umí nejlépe, potřebuje k tomu dobrou příležitost a výsledek je ku prospěchu celku.“
Dana se ve své výzkumné činnosti zaměřuje na tvorbu sylabů, definování cílů kurzu a výukových cílů ve výuce jazyků v různých situacích, od češtiny jako cizího jazyka až po jazyk pro specifické účely. Zabývá se také kriteriální analýzou učebnic a výukových materiálů, tvorbou nových a redefinicí stávajících programů. Jejím oblíbeným předmětem je čtení s porozuměním.
Barbora Štindlová působí jako zástupkyně ředitelky ÚJOP UK pro studium. Několik let také vedla Metodické a odborné centrum a v období 2003 až 2017 vyučovala na katedře českého jazyka FP TU v Liberci. Dlouhodobě spolupracuje s českými školami a krajanskými komunitami v zahraničí.
Odborně se zabývá především otázkami akvizice a výuky gramatiky češtiny pro nerodilé mluvčí, jazykovou přesností a tématem chyb v jazykovém projevu. Podílela se na řadě projektů v oblasti ČCJ/Č2J, např. na budování žákovských korpusů CZESL a Merlin, na vytváření metodiky nízkoprahových kurzů či na vývoji kurikula pro přípravu ke zkoušce z českého jazyka pro trvalý pobyt. Významnou složkou její činnosti je designování nových vzdělávacích programů reflektujících proměny cílové skupiny i vzdělávací praxe a podpora kolegů vyučujících ČCJ/Č2J. Pravidelně vede odborné semináře zaměřené na specifika češtiny jako cizího/druhého jazyka, školí vyučující v metodických otázkách, je (spolu)autorkou několika učebnic češtiny pro cizince a řady odborných textů k tématu ČJC/Č2J.
15.30 – 15.45 Přestávka na kávu
A. |
Internacionalizace v domácím prostředí |
B. |
Recruitment, přijímací řízení a zkoušky |
C. |
Sociálně-psychologická adaptace a podpora |
D. |
Jazyk a akademické dovednosti |
PhDr. Dana Hůlková Nývltová, Ph.D.
(ředitelka ÚJOP UK)
Dana Hůlková Nývltová je od roku 2020 ředitelkou Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy. Je absolventkou magisterského studia na Univerzitě Hradec Králové. Na Univerzitě Karlově získala také doktorát, obor filologie. Kromě češtiny jako druhého jazyka se věnuje literatuře, genderu v literatuře či literatuře psané ženami a historii. V roce 2015 založila Metodické centrum, které se systematicky věnuje vzdělávání a podpoře učitelů češtiny jako druhého/cizího jazyka. Jejím mottem je: „Učitel je lídr a lídr je učitel, každý musí vynikat v tom, co umí nejlépe, potřebuje k tomu dobrou příležitost a výsledek je ku prospěchu celku.“
Dana se ve své výzkumné činnosti zaměřuje na tvorbu sylabů, definování cílů kurzu a výukových cílů ve výuce jazyků v různých situacích, od češtiny jako cizího jazyka až po jazyk pro specifické účely. Zabývá se také kritickou analýzou učebnic a výukových materiálů, tvorbou nových a redefinicí stávajících programů. Jejím oblíbeným předmětem je čtení s porozuměním.
17.30 – 18.30 Číše vína
Obecný kontakt:
ujop@ujop.cuni.cz
+420 212 245 245
Dotazy ke studiu v kurzech:
studujop@ujop.cuni.cz
+420 212 245 245 +420 778 754 481
Dotazy ke zkoušce pro trvalý pobyt:
praha.trvalypobyt@ujop.cuni.cz
+420 212 245 245
Dotazy ke zkoušce pro občanství:
obcanstvi@ujop.cuni.cz
+420 212 245 245
Dotazy ke zkoušce CCE, ke zkoušce pro LF a zkouškám NANEČISTO:
vtc@ujop.cuni.cz
+420 212 245 245
IČO: 00216208, DIČ: CZ00216208
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
Sledujte nás
Ústav jazykové a odborné přípravy
Univerzity Karlovy
Vratislavova 29/10
128 00 Praha 2
Česká republika