Metodická podpora ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Milé kolegyně, milí kolegové, na této stránce pro Vás zveřejňujeme užitečné dokumenty a odkazy, které Vám pomohou s vý podpořili možnost začlenění přijíždějících Ukrajinců do naší společnosti. Jsme rádi, že posílat do naší schránky: poradna(zavinac)ujop.cuni.cz [ MAIL "(zavinac)"] . Naše komple "] . Tým ÚJOP UK ****************************************************************************************** * První pomoc pro začínající lektory a studenty ****************************************************************************************** Shrnutí odkazů na základní dostupné materiály pro začínající lektory a začínající studenty na nízké úrovně, vhodné pro nezkušené, kterým přijde vhod manuál k použití materiálů. Neza a praktické východisko, které vám ušetří čas a pomůže v první orientaci [ URL "UJOP-433-ve ujopuk_metodika_prvni_pomoc.pdf"] v materiálech. *========================================================================================= * Webinář: Dvě tváře češtiny *========================================================================================= Záznam webináře srovnávajícího přístup k češtině pro české děti a k češtině jako cizímu ja webináře je i srovnání základních rozdílů mezi češtinou a ukrajinštinou, a to na rovině gr výslovnostní a gramatické. Upozorňujeme také na matoucí slova, tzv. falešné přátele. Kromě rozdílů poukazujeme na některé rozdíly sociokulturní, které by mohly být zdrojem vzájemnéh mezi Čechy a Ukrajinci. *========================================================================================= * Webinář: GRAMATIKA ve výuce češtiny pro cizince *========================================================================================= Záznam webináře, který vám ukáže možné pohledy na gramatiku ve výuce češtiny pro cizince. základními kroky jejího výkladu, a to prostřednictvím ukázky na konkrétním gramatickém jev by měl vědět učitel a co z toho a jak předat žákům a studentům. *========================================================================================= * Webinář: METODICKÉ DESATERO v češtině pro cizince *========================================================================================= Záznam webináře shrnujícího, jaké přístupy k výuce najdeme v učebnicích a jak s nimi praco také, kde hledat další materiály a jak se nenechat zahltit. Co a jak dělat, když učíte řeč co naopak rozhodně nedělat? Jak pracovat se třídou aktivně a interaktivně? Dostanete spous a zažijete několik "aha momentů". *========================================================================================= * Metodická podpora lektorů v přípravných kurzech ke zkoušce pro trvalý pobyt *========================================================================================= Díky přehledně strukturovanému obsahu se snadno dostanete k informacím, které hledáte. Pot jak organizovat výuku, motivovat studenty nebo naplánovat lekci? Ke každému z těchto témat praktické rady a doporučení. Stejně tak se dozvíte, jak pracovat s řečovými dovednostmi (m psaní, poslech), s výslovností nebo s Vaší cílovou skupinou. Metodická podpora [ URL "https://cestina-pro-cizince.cz/trvaly-pobyt/a1/wp-content/uploads NPI_Metodicka_podpora_kestazeni.pdf"] (PDF, Národní pedagogický institut ČR) *========================================================================================= * Manuál pro učitele českého jazyka pro cizince bez znalosti latinky *========================================================================================= Podklady primárně určené pro výuku studentů bez znalosti latinky nebo zcela bez znalosti p postavená výhradně na tomto manuálu nezahrnuje psaní, čtení ani gramatiku. Je postavená na komunikačních situací a její úspěšnost výrazně závisí na schopnosti lektora vyjádřit se po češtiny a neverbálních prostředků. Pro běžnou výuku lze tento bohatý obrazový materiál skv doplněk. Manuál ke stažení [ URL "https://www.clovekvtisni.cz/manual-pro-ucitele-ceskeho-jazyka-pro znalosti-latinky-92pub"] *========================================================================================= * Češi a Ukrajinci: Podobnosti a rozdíly v jazykové etiketě *========================================================================================= Dobře zvládnutá jazyková etiketa je důležitou složkou úspěšné komunikace a ukazuje se, že kulturně a jazykově tak blízkých, jako jsou Češi a Ukrajinci, se v této oblasti objevují r zapojení cizinců do společnosti přispívá nejen znalost jazyka, ale i schopnost se během ko "správně" chovat, tedy chovat se tak, jak je v dané společnosti obvyklé a očekávané. Někte můžeme pozorovat v jazykové etiketě Čechů a Ukrajinců, nastiňuje přiložený text. Češi a Ukrajinci: Podobnosti a rozdíly v jazykové etiketě [ URL "UJOP-433-version1- cesi_a_ukrajinci_podobnosti_a_rozdily_v_jazykove_etikete.pdf"] PODOLYAN, Ilona a Dana HŮLKOVÁ NÝVLTOVÁ In: Výuka cizích jazyků - integrace a testování. Poděbrady: Ústav jazykové a odborné přípr 69-78. ISBN 978–80–87238–02–8 *========================================================================================= * Sekce aplikace Včelka zdarma pro Ukrajince *========================================================================================= Aplikace Včelka vytvořila během léta 2021 ve spolupráci s ÚJOP UK sekci Čeština pro cizinc www.vcelka.cz/cestina-pro-cizince"] . Nyní je aplikace k dispozici zdarma pro Ukrajince [ www.vcelka.cz/vcelka-pro-ukrajinu"] . Včelka je vhodná k procvičování výslovnosti slovní z základních reálií. ****************************************************************************************** * Učebnice Česky v Česku ****************************************************************************************** Učebnice češtiny pro cizince z roku 2008 se dnes opět stává aktuální, neboť vznikla právě skupinu slovanských studentů, kteří přicházejí z problematických oblastí a situací a v ČR Učebnice má tradiční neinovátorskou strukturu, což může být pro učitele bez zkušeností výh přínosem pro začínající lektory je učitelský manuál, který vysvětluje, jak s učebnicí prac postupovat, a také obsahuje řadu dalších aktivit, nápadů a materiálů k nakopírování. Učebn a neobsahuje nahrávku. To je fakt, který se paradoxně stává výhodou – snadno ho nakopíruje techniku, učíte-li v improvizovaných podmínkách. Děkujeme nakladatelství Akropolis za souhlas s publikací. Přejeme vám v práci mnoho zdaru. Za ÚJOP UK ředitelka a spoluautorka učebnice Dana Hůlková Nývltová.